yogafood

yogafood 2017-01-24T19:50:21+00:00

Van koffie weten we allemaal dat het een activerende werking heeft. Maar welke voeding ontspant? Wat is het effect van sommige voeding? Ayurveda bekijkt het vanuit oereigenschappen.

Drie oereigenschappen
De leer van de yoga onderscheidt drie oereigenschappen van het universum, geheten guna’s. Deze drie eigenschappen zijn overal aanwezig, dus ook in mensen en voeding. Het zijn Rajas, de guna van beweging en transformatie (Rajas is de guna van het Westen, vaak gevoed door egoïsme, hartstocht en altijd producerend). Tamas, de guna van passiviteit en duister. En Sattva, de guna van de reinheid en harmonie.

Rajas-voeding / beweeglijk
Bijvoorbeeld: koffie, thee, chocola, eieren, zout, vis en scherpe kruiden (hete, bittere, zure, droge of zoute smaken). Deze voeding kan je rusteloos en gespannen maken, maar kunnen energie geven als je je lusteloos voelt.

•  Tamas-voeding / traag
Bijvoorbeeld: alcohol, ui, knoflook, overrijpe vruchten, opgewarmd eten, vlees (zuur, droog, oud). Deze voeding versterkt negatieve gevoelens bij iemand met een tamas-persoonlijkheid, maar kan negatieve gevoelens verbeteren bij een rajas- persoonlijkheid.

•  Sattva-voeding / harmonieus
Bijvoorbeeld: graanproducten, fruit, fruitsappen, groenten, zuivel, noten, zaden, kruiden, honing, water.
Deze voeding brengt lichaam en geest in evenwicht. Sattva-voeding zorgt voor een gezonde geest in een gezond lichaam.

Ayurveda, gluten, ama en agni

Gluten intolerantie kan zich op elke leeftijd ontwikkelen. Steeds meer mensen ervaren allergische reacties of nadelige effecten van eht eten van gluten. Jarenlang werd bruin brood gepropageerd als de basis van elk gezond dieet. Moet het brood in de ban?

Volgens de Ayurveda kan gluten intolerantie gerelateerd worden aan het vormen van Ama (onverteerd overblijfsel, gifstoffen) als gevolg van gestoorde Agni (spijsverteringsvuur). Het nuttigen van niet gepast, onnatuurlijk voedsel en verkeerde eetgewoonten ontregelen de Agni.

Het wordt dan onmogelijk om zelfs licht voedsel te verteren waardoor het onverteerde voedsel giftig wordt.

Ama & Gluten intolerantie
Volgens de Ayurveda symboliseert gluten intolerantie de onevenwichtigheid van Doshas en Agni. Als Ama zich ophoopt worden gluten steeds moeilijker te verteren, het vereist sterke Agni.

Als er sprake is van een zwak spijsverteringsvuur, gaan de gluten onverteerd door de kleine ingewanden. Slecht verteerde gluten vormen Ama.
Enkel het vermijden van brood, pasta of koekjes, zal op de lange duur niet baten.
Eenvoudige Ayurveda adviezen, evenwichtig dieet, lichamelijke oefeningen en yoga stimuleert een betere spijsvertering en opname en helpt gluten intolerantie te overkomen.

Omgaan met gluten intolerantie
1.     Vermijd voedsel met gluten
2.     Eet op tijd en natuurlijk voedsel volgens jouw Prakriti (dosha)
3.     Gebruik van kruiden en Ayurvedische behandelingen stimuleren de enzymen afscheiding, bevorderen de spijsvertering, opname, en maken Ama vrij (onverteerde materie) uit de spijsverteringswegen en corrigeren Agni.     
Ayurveda wil de patient als geheel te begrijpen, Derhalve moeten patiënten die lijden aan gluten intolerantie de behandeling/kruiden onder supervisie van een Ayurvedische arts gebruiken.

www.ayurvedischekliniek.com

Ama of afvalsoffen
Ama is een Ayurvedisch woord dat alle gifstoffen in het lichaam weergeeft. Ama betekent letterlijk ongekookt, niet verbrandt. Ama in het lichaam is veelal het gevolg van onvoldoende verteerd voedsel in het maagdarmkanaal. Door een gebrekkige spijsvertering en/of verkeerd voedsel ontstaan onverteerde/ongekookte voedselresten die zich in de darmen ophopen. Deze Ama verspreidt zich van daaruit door de bloedbaan over het lichaam. Een grote Ama-belasting heeft een sterk remmende werking op allerlei lichaamsfuncties. Ama slaat zich op over het hele lichaam, vermindert onze weerstand en maakt ons ziek.

Kenmerken van Ama in je Lichaam:
•     Wit beslagen tong
•     Moe gevoel / Opgeblazen buik
•     Onregelmatige ontlasting
•     Er blijft een kuiltje staan in de huid van je scheenbeen als je ongeveer 10 cm boven je enkel met je duim drukt
•     Brandend maagzuur, misselijkheid
•     Slechte eetlust

www.ayurvedahealth.nl

Voeding combineren?
Een shake met spinazie en tarwegras, en daarna een ‘latte’ om het weg te spoelen? Voedingsmiddelen beïnvloeden elkaar. Koffie breekt vitamines af in je lichaam. Suiker rooft mineralen uit je botten. Inmiddels is meer bekend over de effecten van verschillende soorten voedingsmiddelen op elkaar. Bijvoorbeeld dat je beter niet vlak achter elkaar melk en sinaasappelsap moet drinken, want zuivel gaat de opname van vitamine C tegen.’

Additieven
Het grootste probleem in onze westerse voeding is niet de voeding zelf, maar de bewerking en de additieven. Kunstmatige additieven bevatten geen enkele voedingswaarde, maar zijn kunnen wel schadelijk voor onze gezondheid zijn: zoals E-nummers, aspartaam, transvetten, glucosamine, en kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

Eet bewust en langzaam
Neem je de tijd om te proeven en te kauwen Je speeksel haalt al veel voedingstoffen uit je maaltijd. Het eten wordt gemakkelijker verteerd. Leer de gewoonte aan om langzaam te eten, zodat je kunt stoppen als je genoeg hebt, en niet helemaal vol zit; je hersenen krijgen pas na 20 minuten het teken dat je geen honger meer hebt! Langzaam eten kan dus ook helpen om gewicht te verliezen.

Ontspanning en tijd maken
Het beste ingrediënt om gezond te eten is helemaal gratis, het is namelijk: tijd en ontspanning. Gezond eten en koken kost nu eenmaal tijd. En voor veel mensen geldt: des te meer stress ze hebben, des te sneller grijpen ze naar kant-en-klaar, suiker, koffie en kant en klaar maaltijden. Eet met rust en neem de tijd om te bedenken wat je gaat eten.

Heet water
Als je gedurende de dag warm tot heet water, het liefst met citroen en of gember, drinkt, spoel je je lichaam schoon. Door de warmte lossen vetten op. Het bevorderd de stoelgang. Warm water wordt makkelijk opgenomen omdat het dezelfde temperatuur als je lichaam heeft.

Bedank de aarde
We verbinden ons met wat we eten: we worden wat we eten. Wees dankbaar: dank het dier wat voor je gestorven is of de aarde, die je dit voedsel schonk. De dankbaarheid werkt als een superfood.

Eet alleen als je honger hebt
We zijn erg bang voor tekorten. Toch bewijst onderzoek dat mensen die regelmatige vasten langer leven! Je lichaam leert om het tekort aan te vullen. Je kunt gerust een maaltijd overslaan. Geloof in de kracht van je lijf. Je maag heeft ongeveer de afmeting van een vuist. Als je daar teveel eten instopt, wordt je misselijk, en krijg je dat onaangename opgeblazen gevoel.

Shop bij de biologische winkel
De voeding uit de natuurwinkel bevat geen kunstmatige toevoegingen. Biologische voeding heeft meer smaak,en bevat meer vitamines.

Gebruik natuurlijke suikers
Kies voor natuurlijke suikers als ahornsiroop, oersuiker, dadels, vijgen, stevia, of kokosbloesemsuiker. Deze hebben niet de negatieve werking van witte, geraffineerde suiker: deze onttrekt mineralen en vitamines uit het lichaam en belasten de alvleesklier (wijwordenwakker.org.).

Ayurveda food tips
Ieder mens is uniek, heeft zijn eigen bouw, spijsvertering enz. Ieder mens zou voedingsmiddelen moeten nemen die goed zijn voor zijn/haar type.

• Eet altijd vers voedsel (geen kliekjes)
• Eet producten van het seizoen
• Eet ‘s avonds geen yoghurt of melkproducten
• Niet te snel, te veel eten
• Geen drukke gesprekken tijdens het eten.
• Geen koude dranken bij de maaltijd drinken

www.estafettewinkel.nl