Kom je te weinig aan jezelf toe? Volg deze 3 tips

Heb jij ook vaak het gevoel dat je van hot naar her rent en niet aan jezelf toe komt? Dat je altijd het belang van anderen voor laat gaan? Dan ben je niet de enige. In mijn praktijk als yogadocent kom ik veel mensen tegen die gestresst en moe zijn en zichzelf al een tijdje voorbij rennen.

Ook in de Yogakrant kun je hierover veel ervaringsverhalen lezen. De vraag is: Hoe doorbreek je dit patroon? Hoe krijg je meer rust, harmonie en plezier in je leven? Lees hier mijn advies.

Jezelf wegcijferen begint vaak in je jeugd

Het patroon van jezelf wegcijferen zit meestal diep. Vaak leren we als kind al om ons aan te passen. Om de sfeer thuis leuk te houden. Om je ouders niet te belasten met je creatieve uitspattingen of spontane invallen, en geen rommel te maken. Om niet teveel te dromen, maar op school bij de les te blijven. Of om, soms onbewust, je verdrietige moeder op te beuren en zo je eigen verdriet weg te stoppen.

 

Niet altijd handig

Zo ontwikkelen we allemaal strategieën die niet altijd handig zijn. Vandaag heb ik het over het negeren van je eigen behoeftes en het altijd op de eerste plaats zetten van anderen.

Als je dat te lang doet raak je uitgeput en ga je er doodmoe uitzien. Ook ga je merken dat er kleine en grote dingen in je leven misgaan. Je doet een miskoop of je eet teveel. Of er komen weer 3 vriendjes bij je zoontje spelen, terwijl je eigenlijk doodop bent.

Als je geen “nee” kunt zeggen en je eigen basisbehoeften steeds negeert, zorgt dat voor spanningen, frustratie, verdriet, woede en angst. Die opgekropte negatieve gevoelens zijn vaak al voor anderen zichtbaar en voelbaar. Je kunt niet meer écht aan andere geven en raakt in een neerwaartse spiraal.

Daarom is het ook belangrijk dat je dit patroon leert te doorbreken. Dat is niet alleen goed voor jou, maar ook voor de mensen om je heen.

Als je niets doet maak je het probleem onbewust steeds groter, tot je lichaam en je geest “stop” zeggen. Maar zover hoeft het niet te komen, want je kunt dit patroon zelf doorbreken met een paar eenvoudige yoga-oefeningen voor je mind en body. Lees nog even door.

Hoe kun je dit patroon doorbreken?

Jezelf wegcijferen kan een diepgeworteld patroon zijn in je leven. Dat kun je doorbreken door beter naar jezelf te kijken, anders over jezelf te gaan denken en stap voor stap andere beslissingen te nemen.

Daar kunnen de yoga-filofosie en bepaalde yoga-oefeningen bij helpen. Ik geef je in dit artikel enkele korte oefeningen die je direct kunt doen. Door deze yoga-oefeningen voor je mind en body te doen, ga je meer gevoel ontwikkelen voor je eigen behoeftes. Dit gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar geleidelijk.  ontwikkelen.

“Wat wil ik zelf?” – Oefening 1

Door yoga-oefeningen voor je mind en body te doen, leer je jezelf steeds beter kennen. Dat is de basis van mijn aanpak. En dan gaat het niet alleen om yoga-oefeningen in moeilijke poses, maar juist ook om yoga voor je mind. Dus hoe denk je? Wat gaat er in je om? Want alleen door stil te staan en naar binnen te keren, wordt alles wat er zich in je afspeelt zichtbaar.

Blijf je je richten op de buitenwereld, dan is het zo makkelijk om jezelf te verliezen in de drukte van de dag, je taken, en wat anderen van je willen. De eerste stap is dus bewustwording. Voelen, erkennen en vaststellen wat er in je omgaat.

Begin met deze praktische stappen

Ik geef je nu een simpele “Wat wil ik zelf?” opdracht. Dit is voor mensen die zichzelf voorbij rennen vaak al een flinke eye-opener. Want het zijn allemaal kleine stapjes waar je vandaag mee kunt beginnen:

  1. Vraag jezelf af: wat zou je vanavond echt willen eten? Zorg dat je dat vanavond eet :-).
  2. Staat er muziek op? Is dit echt de muziek die jij nu wilt horen? Of iets anders? Zet de muziek op die jij wilt horen.
  3. Hoe zit je kleding? Misschien wil je je knellende bh uitdoen. En een zachte joggingbroek aantrekken.
  4. Hoe voelt de energie in je huis? Ruikt het lekker? Waar is behoefte aan? Misschien wil je wat kaarsen, salie of heilighout aansteken. Dat verdrijft muffe geurtjes en zorgt voor schone energie.
  5. Koop een grote bos bloemen voor jezelf. Niet denken, gewoon doen!
  6. Geef jezelf elke dag een cadeau waat je blij van wordt.

Als je gewend bent jezelf weg te cijferen dan kan deze opdracht al heel moeilijk zijn. Welke blokkades kom je tegen? Ook mensen in je omgeving kunnen verbaasd gaan reageren als je opeens voor jezelf kiest. Welke reacties krijg je? Laat je niet meteen afschrikken en kies toch even voor jezelf.

“Wat wil ik zelf?” – Oefening 2

Om jezelf beter te leren kennen en minder vermoeid te raken is het een goed idee om regelmatig te mediteren. Kijk of je hier elke dag 10 minuten voor vrij kunt maken. Probeer het vandaag eens 10 minuten met onderstaande video die ik voor je heb gemaakt:

Mediteer 10 minuten:

  • Ervaar je lichaam. Is je gezicht ontspannen? Zijn je schouders laag?
  • Betrap je ademhaling: ontspan je buik en adem een aantal keren extra diep door.
  • Laat elke gedachte die voorbijkomt wegdrijven en brengt jezelf met  aandacht terug naar je ademhaling.

“Wat wil ik zelf?” – Oefening 3

Mijn derde oefening voor jou is een schrijfopdracht, doe deze bij voorkeur in de ochtend na het opstaan. Maar later op de dag kan ook. Denk er niet teveel bij na, schrijf uit je intuïtie, niet vanuit je hoofd. Yoga is niet alleen iets voor je lichaam, maar ook voor je geest. Door je behoeftes op te schrijven kom je dichter bij jezelf en worden deze behoeftes ook reëler. De stap naar echt dóen wordt dan kleiner :-).

Schrijf je behoeftes vandaag op:

Dus pak pen en papier en zoek even een rustige plek voor jezelf. Vul deze zinnen aan, doe dit vanuit je intuïtie:

  1. Ik heb behoefte aan:
  2. Dit krijg ik door:
  3. Dit staat er in de weg:
  4. Ik ben vandaag dankbaar voor: (noem 6 dingen)

Advies

Ga deze drie oefeningen de komende week elke dag doen en kijk hoe je je dan voelt. Je zult merken dat je rustiger wordt en minder het gevoel hebt dat je wordt geleefd. Ook zul je vrolijker zijn en er minder moe uit gaan zien.

En lukt het een dagje niet? Geen stress! Pak de draad gewoon morgen weer op. Want yoga gaat over het doorbreken van gewoontes, dat heeft tijd nodig. Maar het is de moeite waard! Yoga voor je mind en body kan je leven veranderen.

Namasté,
Saskia

PS: Ben je wel eens voor jezelf opgekomen? Bijvoorbeeld door te eten wat jíj wil, of de muziek op te zetten die jíj wil? Hoe reageerde je omgeving? Laat hieronder je reactie achter, dat is ook weer interessant voor anderen.

2018-02-19T12:15:53+00:00

Leave A Comment

Nieuwsbrief