HOME 2019-04-17T16:55:19+02:00

In de lente editie van de YOGAKRANT:

• De heerlijke grens van de yogamat
• Daag je lichaam uit
• Burn-out en je ademhaling 
• Narcisme en grenzen leren stellen
• De klank van onze natuur
• Grenzeloze ruimte
• Eten in aandacht
• Je grenzen oprekken
• Ayurveda en je longen
• Ben ik grenzeloos?
• Ontspannen en grenzeloosheid
• De Yoga files: yoga op het werk
• Shopping

Bewaak je grenzen

Ga jij altijd voor een ander opzij? Heb je al ja gezegd voordat je voelde of dat klopte? Zeg jij steeds sorry, ook als het niet nodig is? 

Als er in je jeugd geen ruimte voor je emoties was, of als je het gevoel had dat je er niet mocht zijn, dan ben je een expert geworden in onzichtbaar zijn. Wellicht hadden je ouders hun handen vol aan hun emoties en problemen. En daardoor weet je soms überhaupt niet wat je wensen en behoeftes zijn.

Als we te weinig (energetische) ruimte innemen, gaan we het compenseren. We gaan anderen domineren, of ontwikkelen eetstoornissen. We kunnen zelfs ziek worden.

8 gouden TIPS!

1. Sta zo vaak mogelijk stil bij jezelf: hoe gaat het met je? Waarom gaat het goed of slecht? Hoe voelt je lichaam aan?
2. Stoor jij je als je tijdens de yogales iemand zwaar hoort ademen? Zie het als reminder om zelf ook dieper en vollediger adem te halen. Via de ademhaling kun je energetisch meer ruimte innemen. Groei en zet uit met de inademing. Elke uitademing is een kans spanning los te laten.
3. Ontspan. Ga naar de sauna, yogales of wandelen, hoe meer ontspannen je bent, hoe meer ruimte je inneemt.
4. Plaats jezelf tussen hemel en aarde. Ervaar je voeten op de grond. Visualiseer wortels die uit je voetzolen diep de aarde in groeien. Je kruin strekt zich uit naar de kosmos.
5. Leer om je emoties te uiten en te verwoorden.
6. Realiseer je dat je reacties krijgt of dat conflicten soms onvermijdelijk zijn, als jij echt je ruimte weer gaat innemen. Onderzoek waar je angst ligt om je grenzen aan te geven.
7. Op de mat mag alles er zijn, is er ruimte voor alles van jou. Kijk zonder oordeel naar je gevoelens/
8. Word je bewust of jij echt zelf kiest, of dat je een ander laat kiezen. In alle aspecten van je leven: wat eet je, hoe voed je je kind(eren) op. Hoe vul je je werkdagen en je vrije tijd in?

DOE MEE WORD PARTNER/DISTRIBUTEUR VAN DE YOGAKRANT

Ontvang 4x per jaar 70 kranten (4 edities) voor je studio, om uit te delen aan cursisten. Voor slechts 87,00 euro per jaar. Al zo’n 300 deelnemers! Iedereen wordt blij van de YOGAKRANT. Je bent dan tevens partner van de YOGAKRANT! Je website & logo worden op onze site en in de krant vermeld.  Meld je studio of praktijk met vermelding adres aan via: info@yogakrant.nl De lente editie wordt direct verzonden. Redactionele bijdrage in overleg mogelijk. Korting: als partner ontvang je 15% korting op advertenties!

Distributeurs 2019

MAIL&WIN ** DOE MEE!
Yogakrant biedt de leukste mail & win acties in samenwerking met haar partners.

Voor de lente editie maak je met je inschrijving kans op

1. Ontdek de kracht van ademen / Mr. Breath www.mrbreath.nl

2. Nuud Deo / www.nuudcare.com

3. Yogavakantie Paros / www.yoga-paros.com

4. Yogamat Pranayur  / www.pranayur.nl/yogakrant

5. Meditatie kussen design / www.omnamaste.shop

Vul onderstaand formulier in, geef je keuze aan en je adres!


Je ontvangt hierna periodiek en vrijblijvend onze nieuwsbrief en je krijgt nog een aanvullende mail. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Hoe leer je grenzen aan te geven?
Het op ontspannen wijze ruimte innemen en grenzen stellen, wordt niet gedaan door het bedenken van technieken. De oplossing zit in het voelen, want dit is sterker dan het denken. Het is alleen mogelijk je ruimte in te nemen en grenzen te stellen vanuit ontspanning en helderheid. Als het (onbewust) vanuit angst gedaan wordt is het niet ontspannen of natuurlijk, maar geforceerd en ongemakkelijk. Door te gaan naar de essentie van het gevoel dat je krijgt als iemand over jouw grens gaat, en het er laat zijn, zul je merken dat het afneemt of aanvaardbaar wordt. En dat je vanuit die ontspanning, als vanzelf je ruimte kunt innemen en grenzen kunt aangeven.
Oefening voelen
Hoe eenvoudiger en kleiner de oefening (zittend of liggend), hoe beter de mogelijkheid te voelen.
• Neem de tijd om tot een juiste manier van zitten te komen. Rechtop, ontspannen, de ogen gesloten. Ervaar het lichaam als geheel.
• Wees stil en aandachtig. Probeer je de vorm van je lichaam voor te stellen. De grootte en de plek die het inneemt in de ruimte. Volg de beweging van de adem in het hele lichaam. Van top tot teen en van de tenen naar de kruin. Voel de adem en adembeweging naar de hele voorzijde en achterzijde. Laat het hele lichaam als het ware uitzetten op een inademing en weer inkrimpen bij een uitademing. Voel en ervaar deze pulserende beweging, geniet van deze beweging en ontspan in deze beweging.
• Word je bewust van de kleding die je huid omringt. Kun je voelen waar de huid ophoudt en de kleding begint? Of is er alleen de aanraking, het contact? Kun je – met wat fantasie – ook de kleding om je heen beademen? Voel en ervaar deze pulserende beweging.
• Word je bewust van de contactpunten van het lichaam met de grond. Kun je voelen waar lichaam ophoudt en grond begint? Of is er alleen contact? Voel de adem in het grondcontact en laat deze beweging steeds verder toe in benedenwaartse richting.
• Doe dit ook met de ruimte boven je, links en rechts van je, voor en achter je.
• Wees stil en aandachtig en volg de adem en laat deze steeds ruimer worden op een zachte manier. Laat het inademen een uitdijen, een uitstralen worden. Laat het uitademen een terugvloeien, een instralen worden. Laat alles groter, lichter, ruimer, doorzichter worden. Voel hoeveel ruimte er mag worden ingenomen.. Laat komen wat komt, laat er zijn wat er is en laat gaan wat gaat. Blijf net zo lang zitten als je wilt.
Als je tijdens de oefening ongeduld of weerstand ontmoet, veroordeel dit dan niet. Laat het aanwezig zijn en blijf  observeren. Probeer helder en objectief te blijven. Wanneer een gevoel te sterk is of te beangstigend, stop dan de oefening. Voel na en probeer het op een later moment opnieuw.
Romanie Noordegraaf, www.samsara.nl
Yoga Saswitha

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Yogakrant.nl nieuwsbrief en mis niets!