HOME 2019-12-06T12:40:08+01:00

In de herfsteditie van de YOGAKRANT:

Waarom yoga werkt
Doorgaan na de diagnose ongeneeslijk
De stille kracht van yin yoga
Spiritueel opvoeden
Beter worden door ziek te zijn
Geluk en ongeluk in stilte
Stilte als heling van narcist
Ayurveda en je hart: geven en nemen
Raak jezelf aan
Gelukkig ondanks ongeluk
Yoga op het werk
Wie is de leerling en wie de meester?
De Yoga files

De vier niveaus van gezondheid

Beoefenaars van yoga zijn meestal gemotiveerd om lichamelijk fit te blijven. Maar als het gaat om onze gezondheid is dat weliswaar een belangrijk aspect, maar ons psychische-, mentale- en zielsniveau zijn van minstens even groot belang, waarbij het zielsniveau het meest wezenlijke is. We kunnen nog zo gezond leven, als we de behoeften van onze ziel veronachtzamen kan dat op termijn tot ziekte leiden.

De ziel heeft behoefte aan zingeving en authenticiteit: dat wil zeggen dat je mag zijn wie je in je diepste wezen bent. Dat je je hart volgt, doet wat bij je past en waar je behoefte aan hebt, of blij van wordt, zodat je jouw talenten en kwaliteiten in vrijheid kunt ontplooien en je leven als betekenisvol en zinvol kunt ervaren.

Yoga kan helpen dit pad te ontdekken.

Ziek makende factoren

Want je bewust zijn van die behoeften, en ernaar handelen, is niet zo eenvoudig in een maatschappij die de nadruk legt op presteren. De ideaalbeelden die worden gepropageerd zijn onhaalbaar, met als gevolg stress, burn-out en depressie. In wezen is die maatschappij een voortzetting van onze opvoeding die veelal tekort heeft geschoten als het gaat om aandacht voor de ziel. Al heel jong leerden we onze natuurlijke behoeften te onderdrukken en onze emoties te beheersen. Al zijn ouders nog zo bewust en liefdevol: het kind past zich onbewust aan aan het ideaalbeeld van zijn ouders. We willen allemaal liefde en aandacht en meestal krijgen we dat als we wenselijk gedrag vertonen, ook als we intussen volwassen zijn geworden.

Ellen Scheffer

DOE MEE WORD PARTNER/DISTRIBUTEUR VAN DE YOGAKRANT

Ontvang 4x per jaar 70 kranten (4 edities) voor je studio, om uit te delen aan cursisten. Voor slechts 87,00 euro per jaar. Al zo’n 300 deelnemers! Iedereen wordt blij van de YOGAKRANT. Je bent dan tevens partner van de YOGAKRANT! Je website & logo worden op onze site en in de krant vermeld.  Meld je studio of praktijk met vermelding adres aan via: info@yogakrant.nl De lente editie wordt direct verzonden. Redactionele bijdrage in overleg mogelijk. Korting: als partner ontvang je 15% korting op advertenties!

Distributeurs 2019

MAIL&WIN ** DOE MEE!
Yogakrant biedt de leukste mail & win acties in samenwerking met haar partners.

Voor de herfsteditie maak je met je inschrijving kans op:

1. Drie keer een Feet Bowl pakket, daarin alles voor een professionele Ayurvedische voetmassage. www.pranayur.nl

2. Drie keer een heerlijk Royal Green happiness Pakket met kokosolie, shopper en Discover tea collection

3. Drie keer: Boeddha’s kookboek van Hans Peter Roel, vol eenvoudige, gemakkelijke en snel klaar te maken boeddhistische recepten

4. Drie keer het boek ‘Hoe yoga werkt’ van Eddie Stern

Vul onderstaand formulier in, geef je keuze aan en je adres!


Je ontvangt hierna periodiek en vrijblijvend onze nieuwsbrief en je krijgt nog een aanvullende mail. Je kunt je altijd weer uitschrijven.

Oorzaken burn-out
• Je neemt geen tijd meer om te sporten, te wandelen of een andere vorm van lichaamsbeweging.
• Je plant geen tijd meer voor sociale contacten of om eens gezellig te koken.
• Je wil steeds teveel doen in één dag.
• Je hebt negatieve gevoelens over jezelf en je leven.
• Je richt je teveel op anderen in plaats van jezelf.
• Je gaat teveel suiker eten, om maar energie te krijgen, of drinkt overmatig koffie of alcohol.
• Je laat mensen over je grenzen gaan, of je gaat zelf fysiek of geestelijk over je grenzen, door teveel te werken of te sporten.
• Je slaapt tekort en piekert veel.
• Je oordeelt over je gevoelens.
• Je neemt te weinig ruimte in, voor je verlangens en emoties.

Trek aan de noodrem
1. Evalueer de laatste week. Wanneer ging jij over je grenzen? En waarom? Liet je een ander je leven bepalen? Of heb je geen rust genomen? Stel vast waarom liet je het gebeuren.
2. Spreek toch af met die vriend(in), zoek situaties op waar jij je prettig en gezien voelt.
3. Doe iets alleen, ga wandelen of plan een dagje sauna.
4. Schrijf dagelijks op hoe je je voelt.
5. Wees extra lief voor jezelf. Doe yoga, koop bloemen voor jezelf en masseer je voeten.
6. Je voelt je niet voor niets moe, boos, verdrietig of wanhopig. Kijk je gevoelens aan en oordeel er niet over.
7. Je bent echt niet alleen. Ieder mens krijgt vroeg of laat te maken met gevoelens van angst, wanhoop of verdriet.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Yogakrant.nl nieuwsbrief en mis niets!